Nytt perspektiv   |   Finn styrkene dine   |   Mer livsglede    |   Nå målene dine   |   Få mer ut av livet  |   Kurs   |   BLOGG   

TANKETRENING

4Hva ER tanketrening?
4Hva GJØR 
   tanketrening?
4Fordelene ved
   tanketrening
4Konsekvensene av
   tanketrening
4Hvem passer det for?
4Driver du egen
   virksomhet, eller er du
   i ferd med å starte?
4Individuelt trenings-
   samarbeid
4Pro Bono

ARTIKLER

4Det nye paradigme
4Energiens
   lovmessighet
4Hjernens
   energisparingstiltak
4Hvordan blir man
   bevisst tankene sine?
4Hva er vital og
   funksjonell tenkning?
48 gode grunner til å
   tenke vitalt og
   funksjonelt
4Symptomer på stress
4Flytsonen
4Styrer du ditt eget liv?
4Skulle du ønske livet
   var greiere med deg?
4Er jeg en kvakksalver?

OM TANKETRENEREN

4Min fortelling
4Mitt firma
4Etiske regler
4Kontaktinfo

Ad

Driver du egen virksomhet,

eller er du i ferd med å starte...?

I så fall finnes det mye hjelp å få rundt omkring i nesten hver eneste krik og krok av landet. Du kan få hjelp til å sette opp forretningsplanen, søke offentlig støtte, valg av selskapsform og hvordan du må gå frem for å registrere bedriften din. Du lærer litt markedsføring, du får hjelp til å forstå regnskap og hva som er viktig ved rekruttering og ansetting av medarbeidere, o.s.v., o.s.v.

Men selv om smørbrødlista av ting du kan få hjelp til er lang, så er det ting du ikke får hjelp til. Jeg skal fortelle deg hva det er, men først et par sørgelige fakta:

1. Majoriteten av mikrobedrifter som starter opp eksisterer ikke 5 år senere...

2. Enkeltpersonforetakene står for 12 prosent av sysselsettinga, og bare 3 prosent av omsetninga...

Og dette til tross for all den hjelpen som tilbys deg... Er ikke dette egentlig litt rart?

Jeg tror at dette henger sammen med følgende:

1. Det er altfor lite fokus på gründeren. Det meste av fokuset er på forretningsideen og markedet. Men hvis gründeren ikke bruker tankekrafta si vitalt og funksjonelt, spiller det egentlig ikke noen rolle om han eller hun har kommet opp med en kjempeidé. De klarer ikke å utnytte potensialet simpelthen fordi de er hemmet av dysfunksjonelle tankemønstre. Men hjelp til å tenke optimalt og funksjonelt får du ingen steder  ̶  før nå...

2. Et annet forhold er selve motivasjonen for forretningsideen. Hvor sterk er den? Har du som gründer forsikret deg om at det er dette du vil mest av alt? Vil du med hånden på hjerte kunne hevde at dette er en lidenskap du har?

3. Og har du sjekket ut at du baserer deg på dine personlige styrker og talenter?

Hvis du ikke tar deg tid til den grunnleggende prosessen det er å finne ut hva du er bedre til en mange andre og heller ikke starter med noe du har et hjertefølt og lideskapelig forhold til, risikerer du etter en stund å oppdage at motivasjonen for prosjektet daler. Da blir det vanskelig å takle alle de utfordringene man uvegerlig støter på når man starter egen virksomhet.

Når dette skjer, leter de fleste fram en plausibel forklaring på hvorfor prosjektet ikke lykkes, slik at de kan gå ut av det med æren i behold. Men etter hvert som vi forstår bedre og bedre at alt er mulig bare man bruker sine personlige ressurser på rette måten, blir det stadig vanskeligere å skylde på ytre omstendigheter og fortsatt holde på æren...

4. Dersom gründeren hverken tenker optimalt og funksjonelt eller opererer innenfor et sterkt nok motivasjonsfelt, er resultatet gitt. Prosjektet rusler og går en liten stund og så er det slutt.

5. I tillegg kan det være ganske så ensomt å drive en mikrobedrift. Særlig kan savnet etter en å tenke høyt sammen med være stort. Det er krevende å gjøre alt tankearbeidet alene. Det er lett å overse viktige ting og det kan være lett å kjøre seg fast i bestemte tenkemåter.

Spørsmålet er: Hva er det du vil? Vil du ta sjansen på å mislykkes? Det er viktig å ta sjanser, men noen sjanser er helt unødvendig å ta, som f.eks. å satse på noe som du ikke har et glødende engasjement for. Med mindre du har spesielle sosiale evner og er en mester i å få andre til å gjøre saker og ting for deg, er dette et risikoprosjekt som nesten bærer mislykket-stempelet allerede fra startfasen av.

Gründere som lykkes godt vet for det første med seg selv at de opererer innenfor sine personlige styrker og talenter. For det andre er motivasjonen deres på toppen av en skala fra en til hundre. De er dessuten strategiske og målrettede i sin tenkning og har et konstruktivt fokus på realitetene i prosjektet sitt. Og til tross for dette sørger de som regel for å ha minst én mentor - ofte flere  ̶  som kan lytte og speile tankene deres, som kan stille de gode spørsmålene  ̶  de som bringer til overflaten hos deg de smarte løsningene som hjelper deg gjennom de krevende hverdagene.

Ta kontakt

dersom du vil ha en å "spille ball med"  ̶  en som du kan tenke høyt sammen med og være sikker på at det du tenker og det du deler blir mellom dere to. Husk å oppgi ditt telefonnummer og tidspunkter da det er lettest å nå deg, så ringer jeg deg tilbake for å avtale et uforpliktende møte der du forteller meg hvor du opplever skoen trykker og jeg forteller deg hvordan vi kan legge opp et samarbeid slik at det passer inn i din strevsomme hverdag.

Følg Vitalia Veiledning på

T I L B U D

Oppgi navn og tlf
og hva du ønsker hjelp til

VERKTØY
KOMMISJONSSALG

4Holosync meditasjons- og 
    hjernesynkroniserings-
    program
 4Personlige erfaringer med
     Holosync
 4Visualiseringsverktøyet
     MindMovies

samarbeidspartner søkes
Samarbeidspartner søkes

Vitalia Veiledning NUF

Org.nr. 993 837 415
Daglig leder: Åse Koppergård   |   Postadresse: Ulvangsøy, 8890 Leirfjord   |   Mob. 932 67 393
E-post